המלצות לפעילות גופנית

ידוע לכל כי פעילות גופנית חשובה לבריאותו של כל אדם בכל גיל.

על אחת כמה וכמה לאחר אירוע לב, צנתור, או ניתוח לב.

פעילות נכונה ומבוקרת עשויה לסייע בתהליך ההחלמה.

יתרה מזאת, הפעילות עשויה לשפר את תפקוד הלב ואף להפחית את הסיכון להישנות המצב.
כבר שנים רבות שפעילות גופנית מתונה משולבת במרכזי ההחלמה, והיא נועדה
להחזיר את המחלים בהדרגה לפעילות, על מנת לשפר את הנשימה, להקל על כאביי
השרירים והמפרקים ואף לנקז את הבצקות מהרגליים. כמו כן הפעילות יכולה לסייע
מבחינה נפשית – להוריד רמות מתח,חרדה , לחץ ולשפר את הביטחון והדימוי העצמי.

במרכז ההחלמה "מול הים", מתבצעת, כחלק מתוכנית הפעילות השבועית, הליכה קבוצתית
לאורך הטיילת, למול נוף ים מרגיע, ובליווי איש צוות מקצועי.

בימים הראשונים במרכז ההחלמה יתקיימו פעילויות משני סוגים:
הליכה (=פעילות אירובית מתונה)
פעילות עם כיסאות בישיבה/עמידה(=גמישות)

ארחיב תחילה בנושא ההליכה:

יש ללכת הליכת "טיול" – איטית ולא נמרצת, כזו שאפשר ללכת ולדבר תוך כדי וללא התנשפויות.

  • רצוי לבצע את ההליכה על בסיס יומיומי ואף פעמיים ביום.
  • יש ללכת מספר דקות – מנותחים בין 5-10 דקות רצוף ולאחר אוטם, בין 10-15 דקות.
  • אסור ללכת למרחקים ארוכים.
  •  להשתדל לצעוד במסלול מישורי ככל הניתן.
  • קצב ההליכה ילך ויגדל עם הזמן.
  • כל שבוע שחולף ניתן להוסיף 5 דקות להליכה, לפי ההרגשה.
  •  ללבוש בגדים נוחים ולהצטייד בנעלי ספורט נוחות.
  • להצטייד במים.
  • לא לצעוד בסמיכות לארוחה כבדה, לחילופין לא לצעוד על בטן ריקה(כשההליכה כבר נמרצת ומעל חצי שעה)
  • אין לבצע את ההליכה במזג אויר קיצוני חם או קר.
  • מבחינת הדופק – בתקופת ההחלמה המשנית (=חודש למצונתרים וחודש וחצי עד חודשיים למנותחים), ניתן להגיע בעת מאמץ עד 25 פעימות מעל דופק המנוחה.

פעילות גופנית על כיסא:

תרגילי הישיבה/ עמידה בכיסאות נועדו לשחרר את הגוף, המפרקים, והשרירים ואף לשפר את גמישותם. בימים הראשונים במרכז ההחלמה "מול הים" מתקיים שיעור בו משתתפים הן המחלימים שלאחר אוטם ו/או צנתור והן המנותחים. זאת בעודם ישובים על כיסאות – מניעים את המפרקים מכף רגל ועד ראש כשהמנותחים יונחו להיזהר בתנועות שקשורות לבית החזה. בבית ניתן לבצע את התרגילים הללו שלוש פעמים ביום (בוקר/צהריים/ערב)

חשוב לציין כי בשלבים הראשונים של ההחלמה (חודש למחלימים לאחר אוטם, עד חודשיים למנותחים) אין לקיים אימון כח , זאת אומרת , אין להשתמש חודשיים למנותחים) אין לקיים אימון כח , זאת אומרת , אין להשתמש במשקולות ובמכשירי חדר כושר (למעט אופני כושר והליכונים)

לסיכום: ההליכה היא הפעילות המומלצת ביותר , יש ליחס לה חשיבות כמו שמיחסים לכדורים , היות וההליכה תורמת בהתרחבות

כלי הדם ובכך משפרת את זרימת הדם בגוף ואת תפקוד הלב.

פעילויות אירוביות אחרות כגון : אופניים, שחייה , ריצה, ניתן יהיה לקיים בעתיד אך ורק לאחר התייעצות עם הרופא המטפל.

צוות מרכז ההחלמה, ואני בכללותם, רואים חשיבות רבה בביצוע פעילות גופנית מתונה ברמה יומית, כבר בזמן השהייה במרכז ההחלמה,

הן בפעילות המתבצעת על כסא והן בהליכה הקבוצתית לאורך הטיילת היפה של בת ים.

החלמה מהירה לכולם,

סמדר ברלינסקי- בוגרת תואר ראשון בחינוך גופני, מכללת וינגייט ומדריכה במרכזי החלמה ומכוני שיקום לב מזה כ-10 שנים.

סמדר ברלינסקי –בוגרת מכללת וינגייט ובעלת תואר ראשון b.ed

בדוק זכאותך להחלמה מהקופה!